جمعيه رساله لاعمال الخيريه بطنطا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حملة جديدة بعد حملة حماية وكلمة الاستاذ عمرو خالد

3 مشترك

حملة جديدة بعد حملة حماية وكلمة الاستاذ عمرو خالد Empty حملة جديدة بعد حملة حماية وكلمة الاستاذ عمرو خالد

مُساهمة من طرف HEBA الإثنين أكتوبر 13, 2008 5:55 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دي كلمة استاذ عمرو
https://www.youtube.com/watch?v=DhTQqQDQKPY

ودي فكرة الحملة

حمله صناع الحياه
حمله رعايه متكامله
مدخل إلى المشروع ..

1- طاقات هائلة معطله من شباب وبنات متعلمين ويسهل تدريبهم للقيام بأدوار متميزة فى مواجهه المشاكل المستعصية فى العالم العربى

2- هؤلاء الشباب إذا اهدرت طاقاته ولم توجه فى الاتجاه الصحيح ستحدث انحرافات في اوجه متعددة مما سيحولهم إلى طاقات مدمرة. .

3- الشباب العربى لا يساهم فى مواجهه مشاكل مجتمعاته لسببين
• غياب الرؤية والتوجيه له.
• غياب التأهيل والإمكانيات الماديه.

4- يبلغ عدد الاسر العربية تحت خط الفقر (7 مليون عربى تحت خط الفقر .. , وهذه الأسر تعيش حياة ليست فقيرة فقط من الناحية الماديه ولكنها حياة يمكن أن تصفها بأنها حياة بائسة

5 - يبلغ عدد الأطفال المتسربين من التعليم فى العالم العربى نتيجة الفقر (7.4 ملايين

6- مشكلة التسرب تزداد تفاقما بين الاناث

7 - كثير من محاولات توفير مشروعات صغيرة للأسر الفقيرة فى العالم العربى لم تحقق النجاح بسبب عدم قدرة عائل الاسرة على إدارة مشروع صغير وحده

8- الانحياز الحكومي فى الوطن العربى وتركيزه على اهل المدن الكبرى وذلك على حساب اهل الريف والقرى

فكرة المشروع ..
إزالة البؤس عن بعض الاسر الفقيرة وأطفالهم من خلال تفعيل الشباب.

تفعيل المورد الرئيسى فى العالم العربى وهو الشباب ان يتصدى للمشاركة فى حل مشاكل المجتمع

ملخص المشروع
يقوم عشرات الالاف من الشباب العربى بعد تقسيمهم إلى مجموعات وبعد ان يتم تأهيلهم وتوفير الامكانيات الماديه اللازمة لنجاحهم , بتبنى الاسر العربية تحت خط الفقر وتقديم رعاية متكاملة لهذه الأسر تتمثل فى توفير مشروع صغير لعائل الأسرة ومساعدته على إدارة هذا المشروع مع اشتراط عودة ابنائه المتسربين من التعليم فى سن التعليم الالزامى للمدرسة مرة أخرى
, ثم يستمر دور مجموعه الشباب والفتيات الجامعيين مع الاسرة لمدة سنه كاملة لتحقيق ما يسمى بالرعاية المتكاملة للأسر

الجزء الاول من الحمله 10 اسابيع ...

ويتوقف الجزء الاول من الحمله عند هذا الحد في وسائل الاعلام ولكن يستمر المشروع لمدة سنه ليعود الجزء الثانى من الحمله فى نهاية السنه.

الجزء الثانى من الحمله (أربع اسابيع)
): يتم عرض انجازات ونجاحات الشباب خلال السنه , ليتحقق المطلوب اثباته

المتطوعين من الشباب..
سيتم التعامل مع الشباب والفتيات المتطوع ليس على انه كتله واحدة متطوعه
بل سيتم عمل Focus Group لعمل مصفوفة لكل فئة ودورها لتكون مجموعات التى ستعمل مع الاسر متناسقة وتقوم بأدوار تتناسب مع خلفيتها
سيتم تقسيم المتطوعين الي مجموعات كل مجموعه تحتوي علي 5 افراد
كل مجموعه ستتابع اسره واحده لمده سنه وسيتم تقسيم العمل فيما بينهم حسب اوقات فراغهم وحسب نشاط كل متطوع داخل المجموعه

انشطه المجموعه الواحده :

متابعه وعمل مشروع صغير لرب الاسره
التدريس للاطفال المناهج الدراسيه او سلوكيه واخلاقيه او دينيه
الرعايه الصحيه
HEBA
HEBA
عضو جديد
عضو جديد

حملة جديدة بعد حملة حماية وكلمة الاستاذ عمرو خالد Empty رد: حملة جديدة بعد حملة حماية وكلمة الاستاذ عمرو خالد

مُساهمة من طرف rashdan الجمعة أكتوبر 31, 2008 11:41 am

انا حضرت فعلا كورس كامل حولي 3 ساعات عن المشروع و احب اضيف ان دا مشروع بجد لو اتحقق ممكن يغير من حاجات كتير اوي
المشروع مش هدفة اننا نبسط اسرة او اننا ناكل جعان
اي نعم دا احد اهدافة لكن الهدف الرئيسي اننا نرجع الامل للاسرة دي
احب اضيف انا الاستاذ عمرو خالد قال انا هاديكو كورسات و هديكو فلوس اللي عاوزينو بس يا جماعة متحرجونيش قدام الناس اللي اتكلمت معاهم
المشروع عبارة عن 35 الف متطوع كل 5 لاسرة عشان نصلح 7000 اسرة ب 7000 مشروع عاوزك تتخيل معايا 7000 مشروع بيدخل سوق الاسر الفقيرة و الاسر المتوسطة اللي هيا مش بتهتم بالجودة اوي زي السعر يعني النشاط الاقتصادي هينتعش على مستوى الاسر دي و لان النطاق قليل هيبان بسرعة يبقى استفادة اقتصادية كبيرة و كمان من ناحية الفكر اما قللولنا اننا هندخل للاسرة هنتعرف على الام و الاب هنتعرف على الافراد فيها و نبدا نغير فكريا من العادات و القيم السيئة للاخلاق و نعرفهم ربنا و طبعا هيضطروا يسمعونا عشان احنا اللي هنمسك المشروع
تالت حاجة هيبقى فية واحد هيعمل دعاية وواحد هينصح زي واعظ وواحد هيعلم وواحد مثلا ياخد بالة من الطفل لانة المستهدف يعلمو صح عشان نطلع طفل ياخد جايزة نوبل
رابع حاجة انا عارف ان ممكن حد يقول الكلام وردي بس بجد المشروع دا حاجة و اللي بنعملو في الجمعية حاجة اللي بنعملو في الجمعية حلو اوي بس المشروع دا في نظري ممكن يغير من مستقبل مصر للاحسن مشروع امة مش مشروع واحد و اوعى مشروع حياتك يجي على مشروع امتك و انا عارف اني ممكن مكملش بس اديني توكلت على ربنا و اكيد هيحول الكلام الوردي و الاحلام لحملة ناجحة نغير بيها 7000 اسرة بائسة ل 7000 اسرة ليها قيم و اخلاق و حب لله و حب للدين في زمن انعدم فيه الدين
للاشتراك سنتر اسبايسي امام عباس سكان في شارع الرفاعي من البحر الدور التالت فيه كل خميس الساعة 4 اجتماع هناك
شوف الفيديو بجد و اشترك معانا لان المشروع كبير و اخلص النية لله و خلي املك في ربنا كبير اننا هنصلح
....والله ولي التوفيق

rashdan

حملة جديدة بعد حملة حماية وكلمة الاستاذ عمرو خالد Empty رد: حملة جديدة بعد حملة حماية وكلمة الاستاذ عمرو خالد

مُساهمة من طرف ندا الأربعاء أبريل 13, 2011 11:06 am

بجد يا جماعه انا اول مرهيكون عندى نية الاشتراك حقيقى وان شاء الله انا معاكم على قدر المستطاع

ندا

مُساهمة من طرف ندا الأربعاء أبريل 13, 2011 11:07 am

بجد يا جماعه انا اول مرهيكون عندى نية الاشتراك حقيقى وان شاء الله انا معاكم على قدر المستطاع

ندا

- مواضيع مماثلة